- Scenarioschrijven
- Wat is de kans dat ik mijn geld kan verdienen als scenarioschrijver?
Er zijn in Nederland veel meer scenarioschrijvers dan dat er films of televisieseries gemaakt kunnen worden. Tegelijk zijn regisseurs en producenten onverminderd op zoek naar goede scenaristen en urgente verhalen voor kwaliteitsfilms en -series voor een groot publiek. Je moet als scenarioschrijver beschikken over talent, een specifiek vakmanschap, doorzettingsvermogen en een olifantenhuid. - Hoe begin ik in deze voor mij totaal onbekende wereld?
Een kant en klaar script schrijven en opsturen is geen praktijk in Nederland. Schrijf een gelaagde one-pager en zoek gericht naar een producent die bij je idee past. First time writers krijgen vrijwel nooit de kans (lees: geld of vertrouwen) om meteen een speelfilm te schrijven. Er zijn maar weinig producenten die met zo'n groot risico geld investeren in de ontwikkeling van een script. Zeker van beginnend talent. Begin met het realiseren van een korte film. Zoek regisseurs die ook een track record willen opbouwen, liefst iemand met meer ervaring dan jijzelf.
Ga naar verenigingen als VERS, initiatieven als Shortcutz, bezoek Talentdagen op festivals. - Kan ik een scenarioschrijver inhuren?
Goede en/of ervaren scenarioschrijvers werken nooit gratis. Wel investeren ze tijd in ideeën die later werk en geld opleveren. Bedenk wat je doel is. Waarom zou iemand tijd investeren in jouw verhaal? Wanneer krijgt die dat terug? Voor een speelfilm moet je iemand zoeken die ervaren genoeg is om een speelfilm te schrijven, diegene moet ook nog zin hebben om met jou te werken aan dit verhaal, én zicht hebben op financiering van het project. Meer beginnende schrijvers hebben een groter belang een track record op te bouwen. - Word ik rijk van scenarioschrijven?
Nederlandse scenarioschrijvers horen bij de slechtst betaalde scenarioschrijvers van Europa. Sommige kunnen er heel goed van leven, maar niet als in Hollywood. Je drijfveer moet niet geld zijn, maar de noodzaak om een bepaald verhaal te vertellen. - Kan Scriptdesk mij koppelen aan een regisseur of producent?
Ja, maar alleen als we een goed beeld hebben van het plan en de schrijver. In een Scriptspreekuur besteden we altijd aandacht aan wat de volgende stap zou kunnen zijn.
- Technisch
- Er werkt iets niet op de site
Dat is natuurlijk heel vervelend. En soms komt een gebruiker er eerder achter dan wij. Meld het probleem aan info@scriptdesk.nl met een beschrijving van het probleem en eventueel een screenshot.
- Boekverfilmingen
- Is mijn boek geschikt voor een film?
Als een auteur in staat is sterke beelden op te roepen ('Iedereen zegt dat mijn boek zo filmisch is.') zegt dat vaak iets over een bloemrijke schrijfstijl. Scenarioschrijven is een ander vak. Je communiceert in een scenario vooral met andere filmprofessionals die jouw blauwdruk verder moeten vormgeven. Scenarioschrijven is een vak dat geleerd kan worden door opleiding en beoefening, zeker door mensen met storytalent. Bedenk dus goed of je jouw verhaal wilt ontwikkelen tot scenario of jezelf wilt ontwikkelen tot scenarioschrijver.
Bedenk ook dat de weg naar een uitgegeven boek een stuk korter dan die naar een gerealiseerde speelfilm. - Kan ik mijn boek laten beoordelen op geschiktheid voor een film?
Voordat je als auteur geld gaat steken in lezing en beoordeling zou je jezelf de volgende vraag moeten stellen:
Is mijn boek uitgegeven door een uitgever? (dus geen zelfuitgave) Door wie? Wanneer? Hoeveel boeken zijn verkocht? Zijn er recensies? Heb je gewerkt met een redacteur? Of heb je ondanks een afwijzing positieve feedback van een uitgeverij?
Zo ja > Stuur een synopsis of samenvatting in voor het Scriptspreekuur of het hele boek voor een boekbeoordeling.
Zo nee > Dan heeft een boekbeoordeling geen zin.
Zie Scriptspreekuur voor korte documenten (€75 excl btw).
Voor een boekbeoordeling rekenen we vanaf €300 excl btw.
- Pitchdocumenten
- Hoe prepareer ik een elevatorpitch?
Gebruik de volgende rijtjes als checklist:
WIE - WAT - WAAR - WANNEER - WAAROM
TITLE - GENRE - FORMAT - LOGLINE - CHARACTERS - CONFLICT - ARENA - STORY
Bijvoorbeeld:
“Odysseus is a hero from the Aegean island of Ithaca, and he sets out by sea-going ship to complete eight great tasks. He encounters danger and treachery at every turn, faces strange beasts, but is successful in completing every one, over a span of several years. When he finally returns home as an old man, victorious, he finds his Ithaca in disarray, and has to fight a final time to set it right. “
- Wat moet ik opsturen naar een producent?
Producenten en regisseurs zijn eerste op zoek naar een urgent of meeslepend verhaal en pas later naar een goed scenario. Daarbij komt dat lezen tijd kost, dus hou de eerste presentatie kort. Beschrijf je plan in een document van één tot vier pagina’s, met daarbij vooral de toelichting waarom jij degene bent die dit verhaal moet vertellen. En bedenk ook wat jouw rol wordt als je niet zelf het scenario kunt schrijven. - Hoe weet ik of mijn idee goed genoeg is?
Pitch je verhaal zo vaak mogelijk aan mensen van wie je een eerlijke en kritische reactie mag verwachten. Niet aan iemand die vooral aardig tegen je wil zijn. Je ontdekt dan vanzelf de sterke en zwakke plekken. - Hoe zorg ik dat mijn idee niet wordt gestolen?
Jouw fascinatie en invalshoek maken een filmplan uniek. Een zekere kwetsbaarheid zit soms in de arena die je kiest, maar niet in de personages of het verhaal. De kans dat je plan beter wordt van feedback die je krijgt is vele malen groter dan het gevaar dat iemand er met je idee vandoor gaat. Als je correspondeert per email heb je een bewijs dat je iets aan iemand hebt laten lezen op een bepaald moment. - Bij wie moet ik zijn?
Zoek een regisseur of producent van wie je denkt dat die bij je idee past. Kijk op de aftiteling van een film die je aanspreekt. Bel eerst om erachter te komen bij welke persoon je moet zijn. Zorg dat je je verhaal in een paar zinnen kan pitchen en opschrijven. Zorg dat je weet wat je doel is, bijvoorbeeld: gelezen worden, feedback, tips, een lead naar een potentiële creatieve partner of een uitnodiging voor een gesprek. En niet: mijn idee verkopen.